2011.09.20.
10:06

Írta: Laza Bálint

Több disztribúció telepítése és frissítése egy CD-ről

Aki eddig lemezek garmadájára égette ki különböző szeretett Linux-disztribúcióit, az most kicsit fellélegezhet: a NetbootCD elnevezésű project segítségével 7 különböző disztrót telepíthetünk és frissíthetünk. Hátránya, hogy netinstallról van szó, tehát aktív internetkapcsolat szükséges a folyamathoz.

Előnye is ugyanez: a netes telepítésnek köszönhetően az egész csak 10 megabájt. Kis mérete miatt kiadták 5-floppis változatban is, ami hasznos lehet régebbi gépeknél. (Kérdés, hogy a legfrissebb operációs rendszerek közül melyik fut el régi gépen…)

A NetbootCD-n megtalálható a CentOS, Debian, Fedora, Mandriva, openSUSE, Slackware és természetesen az Ubuntu legfrissebb verziója. Érdekesség, hogy a telepítő maga is egy Linux, a telepítésekhez és beállításokhoz a Tiny Core Linuxot vesszük igénybe. LiveCD-ről van szó, így akkor is könnyedén telepíthetjük kedvenc rendszereinket, ha még semmi sincs a kiválasztott gépen.

Sok alaplap még nem támogatja az USB-ről történő bootolást, ezért talán még van értelme a CD-zésnek, bár ezenkívül szinte már sehol nem használok optikai lemezt. Ti miről bootoltok?
 

5 komment

Címkék: linux debian ubuntu opensuse fedora centos mandriva slackware netinstall

A bejegyzés trackback címe:

https://linux.blog.hu/api/trackback/id/tr803240327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fasznyak 2011.09.20. 16:54:43

a most kaphato uj alaplapok mindegyike tamogatja az usbrol torteno bootolast ...

fasznyak 2011.09.20. 16:55:55

(nem mellesleg nemreg telepitettem zfsrootos freebsd-t pendriverol)

Laresz 2011.09.24. 22:18:07

Nem égettem lemezek garmadájára, vagy pendrive, vagy virtual box alá az ISO.
De igényem se merült fel, az aktuális Debian van lemezen, ha kell valahol valamit telepíteni. Ez jó szervernek, nagyjából ismerem, gyors megbízható, noha mindig kicsit öreg (stable). Deszktopon meg nem használok linuxot, bár egy Debian is van a gépemen, de mióta van W7 talán ha 2x bootoltam linuxot egy év alatt.

Ilyen karácsonyfa lemez biztosan nem kéne, fene se telepítget állandóan ismeretlen OS-eket :-)

valerio 2011.10.11. 21:22:59

@Laresz: Igen-igen...A W7 az meg mi? Nem olyan mint a VV7? ;)

Stimpak 2011.10.12. 09:35:44

@Laresz: :) Én is pont így vagyok, csak én a W7-et nem indítottam már vagy egy hónapja. Annyit nem játszom már mint régen, PS-helyett gimp, másra meg nem jó. Szerintem.

Amúgy, szerintem ezt az iso-t is, mint minden iso-t, ki lehet írni pendrivera bootolhatóan. (unetbootin vagy akár simán dd)
süti beállítások módosítása